Wat is contentmarketing?

Wat is contentmarketing?

Contentmarketing is een vorm van marketing waarbij content centraal staat, klinkt logisch. Maar het gaat hierbij wel om relevante en aantrekkelijke content die wordt verspreid om (potentiële) klanten verder te helpen in hun aankooptraject. Het doel van deze content is niet primair bedoeld om jouw product of dienst aan te prijzen. Het gaat vooral om het bieden van waardevolle informatie waarmee je helpt om betere of andere keuzes te maken. Om meer achtergrondinformatie te verstrekken of om meer uit producten of diensten te halen.

Contentmarketing heeft vooral zin wanneer je het consistent en consequent uitvoert. Pas dan ben je iets aan het opbouwen en word je gezien als betrouwbare bron van waardevolle informatie. Door je op te stellen als expert van jouw vakgebied verwerf je autoriteit die weer kan leiden tot trouwe kanten en merkambassadeurs.

De kunst van contentmarketing

Het is allereerst van groot belang om te weten wie jouw doelgroep is of doelgroepen zijn. Hierna is het de kunst om precies te begrijpen naar welke informatie jouw doelgroep op zoek is. En natuurlijk waar deze doelgroep zich online en offline bevindt. Met jouw unieke content kun je dan op de juiste kanalen inspelen op de behoefte van deze doelgroep. Jij bent immers de expert en kan jouw doelgroep als geen ander helpen met jouw producten of diensten.

De content die jij op maat creëert (elk kanaal, elke doelgroep en elke behoefte vraagt om unieke content) bied je strategisch aan via de juiste kanalen, online en offline. Met als doel om (potentiële) klanten aan te trekken en aan jouw merk te binden. Dit doe je aan de hand van je contentkalender, een super handige tool die je inzet voor je contentstrategie.

Zoekmachineoptimalisatie

Wanneer je zoekmachineoptimalisatie goed voor elkaar hebt zal jouw blog, campagne, artikel, video of whitepaper sneller gevonden worden. Denk aan sterkte SEO teksten en aan de juiste meta tags. Maar hiernaast is het natuurlijk ook aan te raden om jouw content actief te promoten op bijvoorbeeld jouw social media kanalen. Hoe meer verkeer naar jouw website of webshop hoe beter toch?!

Kanalenmix

Het inzetten van de juiste kanalenmix is daarom van groot belang. Het is zonde om de content, waar je zo hard aan hebt gewerkt, alleen te delen op Facebook wanneer jouw doelgroep ook vaak op evenementen te vinden is. Of veel naar de radio luistert of regelmatig op nieuwssites kijkt. Je content delen op meerdere plekken, online en offline, versterkt de boodschap. Gebruik maken van een contentkalender geeft hierbij zo veel inzicht en overzicht.

Het is verstandig om al je content op één vaste plek te plaatsen, zoals op je website, webshop of op een speciale campagne- of landingspagina. Een centraal platform waar je op al je andere kanalen naar toe verwijst. Waar je alle eerder geschreven content terug kunt vinden én, ook niet onbelangrijk, waar direct conversie kan plaatsvinden. Op deze manier zorg je voor een zo kort mogelijke customer journey. Je wilt je potentiële klant toch niet laten verdwalen in jouw contentjungle?

Heb jij een blog geschreven op je website, een campagne uitgerold op een speciale landingspagina of een video op je YouTube kanaal geplaatst? Heb je ook een kanalenmix samengesteld aan de hand van waar jouw doelgroep zich online en offline bevindt? En natuurlijk aan de hand van jouw budget. Ga je voor puur organisch en dus gratis bereik. Of kies je voor betaald bereik, maar welk budget stel je hiervoor beschikbaar? Pas als je dit allemaal helder hebt kun je starten met de uitrol van contentmarketing.

Contentmapping

Je deelt nooit de blog in zijn geheel, alle tekst van je campagne of de gehele video op één kanaal, zoals Facebook. Je wilt juist zo veel mogelijk mensen bereiken. Dus je deelt het op meerdere kanalen. Daarbij deel je bij voorkeur maar een klein stukje, een introductie, een fragment of een scene. Hiermee verleid je jouw doelgroep om naar jouw centrale platform te gaan. Waar je doelgroep meteen andere content kan bekijken en nog belangrijker over kan gaan tot aankoop. Of welke andere conversie voor jou belangrijk is. Denk eraan dat elk kanaal haar eigen communicatie behoeft, denk aan de toon, de lengte, wel of geen afbeelding, misschien een video…

Elk kanaal heeft haar eigen timing. Dus plaats niet alles om 09:00 uur tegelijk op al die verschillende kanalen, maar verdiep je per kanaal in de beste tijden om iets te plaatsen. Dit alles noemen we contentmapping. Het houdt in dat je posts die variëren in soort en inhoud op verschillende tijden en via verschillende kanalen verspreid. Ook dit neem je mee in je contentkalender.

We voelen ons allemaal aangetrokken door verschillende invalshoeken en onderwerpen. De één is visueel ingesteld, de ander raak je eerder met tekst. Ook zit niet iedereen op hetzelfde moment op Facebook of Twitter. Dus als jouw update om 14:00 voorbij komt en jouw doelgroep is pas om 19:00 uur online, dan zal het weinig opleveren.

Meer weten?

Ik vind dit super interessant en wil je met liefde nog veel meer vertellen. Ik kan je ook helpen met het maken van een content plan, met het inrichten van een contentkalender, het schrijven van blogs, het vormgeven van banners, met het managen van een project en met het creatieve proces in zijn geheel. Wil je meer weten over contentmarketing of contentmapping en heb je een creative mind nodig? Stuur me een mailtje, dan praten we bij en drink je binnenkort een kopje koffie MetMaryke.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *