6 tips: Hoe worden jouw volgers klant?

Hoe worden jouw volgers klant?

Zet jij Instagram in om van jouw volgers klanten te maken? Dan kun je vast wel wat tips gebruiken. In deze blog geef ik 6 tips die jou helpen om jouw volgers om te zetten in klanten. Want Instagram is een perfect middel om jouw aanbod aan de man (of vrouw) te brengen.

#1 Speel in op pijnpunten en behoeftes

Speel in op de pijnpunten en behoeftes die spelen in het leven van jouw potentiële doelgroep. En bied daarna de oplossing. Deze pijnpunten mogen heel specifiek zijn. Graag zelfs, want hoe specifieker de pijnpunten, hoe groter de kans dat jouw volgers met deze problemen getriggerd worden en actie ondernemen. ‘Dit gaat over mij!’ Waarschijnlijk bieden jouw producten en diensten oplossingen voor heel veel problemen. Schrijf ze eens allemaal op en deel ze stuk voor stuk op jouw Instagram kanaal. Er is altijd wel iemand die net tegen dat ene aanloopt of iemand die iemand kent die…

Voorbeeld: Janne is een nagelbijter en baalt ervan dat ze geen mooie lange nagels heeft, net zoals haar vriendinnen. (pijnpunt en behoefte) Dus als Janne een post of storie voorbij ziet komen waarin ze herkenning vindt in haar probleem, waarna ook de oplossing voor precies dit probleem wordt geboden (een nagelbijt-behandeling met als resultaat lange en sterke nagels), is de kans groot dat Janne actie onderneemt.

#2 Geef jouw volgers tips

Geef jouw volgers tips die ze gelijk kunnen inzetten. Willen ze meer weten, dan kunnen ze jouw diensten of producten afnemen. Je moet ze natuurlijk wel het gevoel geven dat jij meer tips in huis hebt. Dat doe je door vaker tips te delen en jezelf als de expert op jouw vakgebied neer te zetten.

Voorbeeld: Een tip van een nagelstylist kan bijvoorbeeld zijn om je nagels elke avond met nagelriemolie in te smeren. Janne kan na het lezen van deze tips een flesje nagelriemolie kopen om haar nagels sterker te maken.

#3 Zet cross-selling in

Cross-selling is het verkopen van gerelateerde of complementaire producten aan een klant. Laat dus zien wat je allemaal in huis hebt. Zorg ervoor dat jouw volgers jouw gehele scala aan producten en diensten zien.

Voorbeeld: Zonde toch als Tina bij jou gelnagels laat zetten, maar bij de buurvrouw een flesje nagelriemolie koopt. Terwijl jij die ook aanbiedt. Laat niet alleen product foto’s van jouw toffe tassen, riemen en haarbanden zien. Maar laat ook zien hoe tof het staat als je een tas met bijpassende riem en haarband draagt. Zo ziet Bo, die op zoek is naar een leuke tas, ook jouw andere producten. En is de kans groot dat ze een bijpassende haarband koopt bij haar tas. Zet je, naast wimperextensions, ook gelnagels? En kan dat in één afspraak? Deel in jouw verhalen hoe effectief dat is voor drukke moeders die weinig tijd hebben.

#4 Smeer niemand wat aan!

Je herkent vast de neiging om jouw verkoopverhaal, of dat nou een tekst onder een bericht of een verhaal in een storie is, te beginnen met ik… Mensen die iets willen kopen gaan niet aan bij een tekst die gaat over jou. Hoe blij jij bent met de lancering van je nieuwe training of je nieuwe gellak kleurtje. Jouw volgers zijn niet met jou bezig, maar met zichzelf. Ze willen graag kopen, maar ze willen niets aangesmeerd krijgen.

Voorbeeld:
NIET: joehoe, eindelijk hebben we een slowjuicer. Zo lang op gewacht! Nu kunnen we ook verse sapjes maken, zo leuk!! Je moet binnenkort echt een healthy sapje bij ons komen drinken hoor!
WEL: Ook zo moe en futloos? Je bent niet de enige, wist je dat 40% van de mensen een vitaminetekort heeft? Geen zin om zelf aan de bak te gaan? Kom dan bij ons langs voor een vitamineshot. Met onze nieuwe slowjuicer maakt Anne op alle dagen van de week niet alleen super gezonde, maar ook nog een lekkere sapjes voor je klaar. Kom je deze week naar aanleiding van deze post langs? Meld dat dan even, dan krijg je ook een sapje mee voor thuis.

#5 Reageren is converteren

Klanten binnenhalen via Instagram is een lange termijn proces. Volgers worden niet direct klant, dat heeft tijd nodig. De mensen uit jouw community kennen jou al. Dit zijn de mensen die je volgen, die jouw posts liken en comments geven. Dit is dus laaghangend fruit. Deze mensen hoef je niet meer bekend te maken met wat jij te bieden hebt. Mits je iets met deze tips doet natuurlijk 🙂 Ze hebben alleen nog een kleine duwtje nodig om een product of dienst af te nemen. Of om dat nog een keer te doen als ze al eerder iets bij je hebben gekocht.

Voorbeeld: Als Jan een comment plaatst onder jouw post, reageer dan zo snel mogelijk. Probeer ook inhoudelijk te reageren, zo bind je hem aan jouw pagina. Wellicht is het fijner om via een DM verder te praten. Zo voelt Jan zich gewaardeerd en creëer je meer ‘like ability’.

#6 Gebruik de Instagram shop

Deze functie van Instagram is super handig als je ook een webshop hebt. Jouw volgers hoeven de app niet meer te verlaten om aankopen te doen. Ook al kopen jouw volgers niet via Instagram, het kan wel interesse wekken voor jouw product die in de toekomst kan leiden tot een aankoop via je webshop.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Heb je nog content ideeën nodig? Lees dan mijn blog voor heel veel inspiratie. Wil je het toch liever uit mijn mond horen dan van jouw beeldscherm lezen? Dat kan, misschien heb je zin in een kopje koffie MetMaryke?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *