Content ideeën, inspiratie voor social media

Content ideeën inspiratie voor social media

Content, overal om je heen vind je content in de meest uiteenlopende vormen, online en offline. Verhalen, advertenties, magazines, video’s, foto’s, e-books, nieuwsbrieven, folders en Reels vliegen je op verschillende kanalen om de oren. We absorberen dagelijks ontelbaar veel letters, beelden en geluiden. Zonder ons te beseffen wat we met al die content moeten. We filteren die content die ons relevant lijkt. Content waar we zelf naar op zoek zijn gegaan bijvoorbeeld. Omdat we iets willen weten of omdat we vermaakt willen worden. Maar de meeste content komt voorbij zonder dat we er naar op zoek zijn. Soms is dat fijn, omdat je iets ontdekt dat je nog niet wist of omdat je verrast wordt. Maar vaak heb je er niets aan en is het ronduit vervelend omdat het afleidt. Toch zijn we gek op content, ja toch? We scrollen uren doelloos door leuke verhalen, grappige filmpjes en foto’s van bekende mensen, de content die niet relevant is nemen we voor lief.

Voor contentmakers die zich bezighouden met contentmarketing is het dus de kunst om content te creëren die relevant is, die vermaakt, verrast, informeert; content die opvalt in de contentjungle. Maar ook om content te maken waardoor volgers blijven plakken en geïnteresseerd raken. Je wilt dat jouw volgers meer willen. Meer van jou, van je merk, je producten of diensten. Maar hoe doe je dat? Ik focus me in deze blog op content voor social media.

Content ideeën, hoe doen anderen dat toch?

Hoe doen anderen dat toch? Altijd wat te vertellen hebben?

Waar de contentstrategie het verhaal is, bepaal je in content formats hoe je dat verhaal gaat vertellen. Niet in losse flodders, maar in rubrieken/formats. Je zorgt hiermee voor herkenbaarheid, structuur en eigenheid en hiermee bind je je publiek aan je. Maar hoe krijg je dat voor elkaar op social media? Want het lijkt erop alsof iedereen dat al doet. Dat is waar en dat is niet waar! Want iedereen is uniek en iedereen heeft zijn/haar eigen verhaal te vertellen. En als ik rondkijk zie ik zeker unieke verhalen, maar ook enorm veel eenheidsworst!

En daar liggen kansen, want jouw verhaal maakt jou uniek. Laat dit de basis zijn van jouw contentstrategie.

Dus denk eens na over content formats die bij jou passen en die je terugkerend kunt plaatsen. Zoals het delen van persoonlijke tips en adviezen (laat ook je medewerkers meedenken) of een kijkje achter de schermen. Stel jezelf voor als er weer wat nieuwe volgers bij zijn gekomen, deel je portfolio, quotes die jouw ontroeren, foto’s van medewerkers, teamuitjes, USP’s van jouw producten/diensten en dat leuke bezoekje aan een klant/partner/groothandel. Verkoop jij producten die een ander ook verkoopt? Maak dan eigen foto’s, vertel het verhaal achter elk product en vraag klanten om foto’s in te sturen door gebruik te maken van een eigen # (zoals #kwamtuminhuis).

Als je deze content formats steeds weer terug laat keren, in je eigen huisstijl, dan creëer je herkenbaarheid op je account. Volgers zullen posts die voorbijkomen tijdens het scrollen herkennen en even stoppen om te lezen. Is jouw post niet herkenbaar dan scrollen ze door. Denk dus ook aan huisstijl kleur- en vormgebruik, aan je lettertype, en je logo. Hieronder zie je een stukje van mijn tijdlijn.

Ik maak terugkerend gebruik van onder andere de volgende content formats:

  • quotes
  • tips
  • het aanbod van mijn diensten
  • een nieuwe blog
  • mijn portfolio
  • foto’s van mijzelf met een persoonlijke tekst eronder
  • foto’s van, in dit geval, natuur om iets te vertellen waar ik zo geen andere foto bij heb.

Zo wordt mijn tijdlijn eigen en uniek. Dit ben ik, MetMaryke. Je vindt geen tijdlijn hetzelfde, geloof me.

Content ideeën Instagram

Verschillende functies

Natuurlijk is social media meer dan een tijdlijn met plaatjes en foto’s. Er zijn ook Reels, Stories, Guides, Events, Shopping etc. Ook de content via deze functies zul je persoonlijk moeten maken. Je kunt hier net zo goed iets van jezelf laten zien en formats laten terugkeren. Het inzetten van zo veel mogelijk functies is alleen maar goed. Maar als je het doet, doe het dan wel consequent. In een Reels kun je ook tips geven, je producten tonen, je team voorstellen etc. En Stories kun je heel laagdrempelig inzetten, na 24 uur zijn ze weer verdwenen. Deze content hoeft dus niet perfect mooi en passend te zijn. Maar mag lekker laagdrempelig, persoonlijk en puur.

Inspiratie op?

Is je inspiratie op? Dat kan gebeuren natuurlijk. Dat is geen probleem als je een mindmap hebt. Een plekje (online of offline) waar je alle ideeën die in je opkomen opschrijft. Dat kan op de wc zijn, tijdens het scrollen, in het bos of tijdens een afspraak met een klant. Creatieve ideeën komen vaak op de gekste momenten binnen. Profiteer daarvan en haal het uit je hoofd en zet het in je systeem. Zo simpel is het! Is je mindmap leeg of staat er niets bruikbaars in voor dit moment? Kijk dan in je agenda of er iets in staat waar je iets over kunt schrijven. Denk aan die leuke afspraak die je morgen hebt of aan die nieuwe producten die volgende week binnenkomen. Vergeet ook niet die heerlijke wandeling door het bos te delen of die yoga les die je weer helemaal zen heeft gemaakt. Vol energie om weer te knallen. Ook privé dingen mag je best zakelijk delen. Graag zelfs, want het maakt je toegankelijk en herkenbaar.

Hoe vaker je content creëert, hoe meer oog je ervoor krijgt. Hoe makkelijker en sneller het gaat. Niet leuk als beginner, maar wel de moeite waard om in je achterhoofd te nemen. Het wordt echt makkelijker!

In deze blog lees je alles over het wie, wat, waarom, waar en wanneer. En meer over het belang van online zichtbaarheid op social media tijdens de gehele customer journey lees je hier.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *