Het inzetten van effectieve content is key. Maar voor wie, wat, waarom, waar en wanneer?

effectieve content blog

Is de toekomst van jouw business ook onvoorspelbaar door alle maatregelen? Mag iets wat gisteren nog wel mocht vandaag niet meer? Mis je collega’s of klanten? Weet je niet goed hoe je je doelgroep moet bereiken nu er een fysieke afstand is ontstaan. Word je gedwongen creatief te zijn om inkomsten te genereren? In al deze gevallen is het inzetten van effectieve content super belangrijk. Maar voor wie, wat, waarom, waar en wanneer? In deze blog vertel ik je hier meer over.

Doelstellingen

Wat zijn jouw doelstellingen voor 2021? En op welke manier ga jij deze realiseren? Wellicht heb jij je doelstellingen van 2020 niet gehaald, het was ook echt een heel gek jaar. Hoe vervelend ook, laat dat je er niet van weerhouden om vooruit te kijken. Doe je dat niet, dan sta je stil en stilstand is achteruitgang. Ik weet dat door alle onzekerheden vooruit kijken en plannen lastig is. Maar stel je geen doelen, ben je niet bezig met die stip op de horizon. Hoe weet je dan wat je morgen moet doen?

Elke ondernemer heeft zijn eigen verhaal en doorloopt zijn unieke pad. Ik heb zo veel bewondering voor de creativiteit die het afgelopen jaar is ontstaan. Maar ik weet ook dat creativiteit niet iedereen kan redden, helaas. Maar laten we het glas halfvol schenken en kijken naar wat er wel kan. Waar kan ik je mee helpen?

Effectieve content

Content kan een heel effectief middel zijn om jouw business warm te houden de komende maanden. Moest je sluiten, deel dit met je volgers, heb je een menu dat afgehaald kan worden, fotografeer de gerechten en deel de menukaart met praktische informatie. Moet je je activiteiten stilleggen? Laat je volgers zien wat wel kan. Deel tips om thuis te sporten, deel simpele recepten, stel DIY pakketjes samen en ga deze via Instagram verkopen. Content kun je ook inzetten voor interne marketing. Laat je medewerkers zien waar het management mee bezig is, deel een filmpje, foto’s of stuur een interne nieuwsbrief rond.

Door effectieve content te delen ontstaat er betrokkenheid en dat is iets waar we allemaal op zitten te wachten in deze periode.

Het inspelen op de pijnpunten van jouw doelgroep is een super slimme aanpak. Zo kun je effectieve content inzetten om jouw doelgroep te overtuigen dat jouw producten en/of diensten een oplossing zijn voor hun probleem. (Stress in huis? Vertel over de werking van een rustgevende olie die je verkoopt in de vorm van een blog. Verveling? Deel een top 10 spellen, boeken of puzzels die je verkoopt, inpakt en gratis langsbrengt. Maak een video of Instagram Reels van de knutselpakketjes of DIY bakpakketjes die je hebt samengesteld. Deel je e-book vol kennis en inspiratie en verwerk hier een mooi aanbod in. Je baan kwijt? Deel ervaringen, cases, blogs en speel in op de emotie die hierbij komt kijken. Vertel over je diensten en hoe deze kunnen helpen) Het klinkt gemakkelijk, maar zo simpel is het natuurlijk niet. Effectieve content inzetten klinkt logisch, maar zoek eerst uit voor wie, wat, waarom, waar en wanneer. Want klakkeloos content creëren en delen is niet de oplossing en kan ook verkeerd uitpakken.

#1 Voor wie?

Voordat je content gaat maken is het handig te weten voor wie. Wie wil je bereiken. Wie zijn jouw (potentiële) klanten eigenlijk? Wat is hun leeftijd, hun geslacht, hun woonsituatie, hebben ze kinderen, wat is hun functie, welke media bekijken ze? En wat willen ze? Waarom komen ze naar jou toe? Pas als je dat weet, kun je aansluiting vinden bij jouw doelgroep en hun wensen.

Hoe kom je hierachter?

  • Werk klantprofielen of persona’s uit.
  • Werk user stories uit.
  • Analyseer je huidige klanten en hun gedrag.
  • Analyseer je statistieken, wat is nu je meest en minst succesvolle content.

#2 Wat?

Wanneer je weet voor wie je effectieve content creëert is de volgende stap om te weten wat? Als je weet wie je doelgroep is, weet je ook wat de doelgroep wil. Wat zijn de pijnpunten, de behoeftes, van jouw doelgroep? Waar lopen ze tegenaan? Welke oplossing heb jij voor ze? En welke content kun je creëren waarin je jouw oplossing verwerkt? Een e-book vol tips en tricks, een blog met kennis en inspiratie, een toffe video waarin jij een recept klaarmaakt, uitgewerkte cases of Instagram Reels waarin je je doelgroep informeert of vermaakt. Bedenk ook dat jouw doelgroep behoefte kan hebben aan meerdere diensten of producten, zorg er dus voor dat je meerdere stukken content creëert.

Daarbij moet de content ook aansluiten bij de fase waarin jouw potentiële klant zit. Is deze zich nog niet bewust van zijn/haar behoefte, verras dan met jouw content en zorg dat er behoefte ontstaat. Heeft de klant een aankoopintentie, zorg dan dat je usp’s deelt van jouw product of dienst zodat deze content het laatste zetje is.

Ga je bestaande content verder uitwerken, ga je nieuwe content creëren of deel je content van derden? En ga je dit zelf doen of schakel je hulp in?

#3 Waarom?

Content maak je natuurlijk niet zomaar. Het moet bijdragen aan jouw strategie en bijdragen aan het behalen van je doelstellingen. Dat kan brand awareness zijn. Dat je wilt dat meer mensen je merk leren kennen. Maar het kan ook zijn dat je meer verkoop wilt en dus op zoek bent naar meer leads.

Een KPI (om het succes van een organisatie te meten) voor brand awareness is bijvoorbeeld het aantal mensen dat naar je website komt. Een KPI voor lead generation is bijvoorbeeld het aantal ingevulde formulieren op je website. Het is handig om voor elke doelstelling een KPI vast te stellen. Zo weet je achteraf of je content effectief genoeg was.

#4 Waar?  

Waar bied je jouw content aan? Waar is je klant? Welke intentie heeft je klant? Zoekt deze informatie, wil hij/zij kopen, vermaakt worden of snel iets regelen? Je kunt jouw content op verschillende plekken delen. Online of offline, op social media, in de krant, op je website of op kanalen van derden. Je kunt je content verdelen over je owned, paid en earned kanalen.

Dit heeft natuurlijk te maken met je budget en je netwerk. Heb je heel veel volgers, een groot zakelijk netwerk en een enorme database aan e-mailadressen. Dan kun je om te beginnen je content gratis delen op je owned kanalen. Ken jij een influencer met een enorm bereik binnen jouw doelgroep? Dan is het de moeite waard om hiervoor te betalen. Zijn er klanten die fan zijn van jouw merk? Dan willen ze jou vast wel een steuntje in de rug geven door af en toe iets van jou te delen. Alle media-aandacht waar je niet voor hoeft te betalen, maar die door anderen ‘gratis’ voor je wordt gecreëerd, is super waardevol.

#5 Wanneer?

Effectieve contentmarketing betekent ook dat je jouw content aanbiedt op het juiste tijdstip. Check je statistieken en ontdek wanneer jouw doelgroep online is. Is er iets in het nieuws dat relevant is voor jouw business? Speel hier op in. Sluit aan op het seizoen, op speciale dagen of op het weer. Ik ben heel erg van het vooruit plannen van content. En dat kan prima met tijdloze content, met feestdagen en inhakers. Maar houd ruimte voor actualiteit en spontaniteit.  

Contentkalender

Het thema van deze blog stond al een tijdje in mijn contentkalender. Maar nu de maatregelen weer werden aangescherpt en niets meer vanzelfsprekend is heb ik besloten de blog iets aan te passen door de insteek te veranderen. Contentmarketing inzetten is nu misschien wel belangrijker dan ooit! Heb je hier hulp bij nodig? Ik bied twee verschillende contentsessies aan. Voor werknemers en voor ondernemers. Daarnaast bied ik ook wandelsessies aan. Tijdens een boswandeling nemen we jouw business onder de loep, laagdrempelig, gezellig en effectief. Je verlaat het bos vol energie om direct aan de slag te gaan.

Incompany contentsessie voor werknemers (theorie & praktijk)
Werk jij bij een organisatie en ben jij (sinds kort) verantwoordelijk voor de content? Voor social media, het creëren en delen van blogs, cases, leuke foto’s en video’s? Krijg jij de opdracht om meer volgers of omzet te genereren, wil je baas of leidinggevende meer likes, interactie en meer conversie? (Klik op de link voor meer info)

Contentsessie voor ondernemers (theorie & praktijk)
Ben jij al bezig met content voor de komende maanden? Nog geen idee? Raak je daar gestrest van en weet je daardoor niet waar te beginnen? Of misschien ben je al wel begonnen, maar zit er compleet geen structuur in de chaos die zich in jouw hoofd afspeelt. Dat geeft niets. Ik wil je graag helpen meer structuur en meer strategie en effectiviteit aan te brengen in jouw content. (Klik op de link voor meer info)

Wil je liever eerst een afspraak maken om mij te leren kennen? Dat kan, ik sta open voor een vrijblijvend kopje koffie MetMaryke. In de Spinnerij in Enschede, waar ik mijn kantoor heb, is er altijd plek om veilig op 1,5 meter samen te zitten. Stuur je me een mailtje?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *