Wil jij online een product of dienst verkopen? Dan is het van belang om jouw online zichtbaarheid te vergroten. Om jouw doelgroep te bereiken en ze te inspireren met authentieke, inspirerende en effectieve content. Welke content, hoe, waar en wanneer, daar ga ik je in deze blog meer over vertellen. Want dat is helemaal nog niet zo gemakkelijk. Ik focus me in deze blog voornamelijk op de visuele content die je op social media deelt in de verschillende fases van de customer journey (de klantreis).
Leuke plaatjes op social media
Wanneer jij over je Facebook tijdlijn scrolt, kijk jij dan naar de afbeeldingen of ga je meteen de tekst lezen? Juist, je kijkt naar een plaatje voordat je ook maar één letter hebt herkent. Behalve wanneer tekst grafisch zo is vormgegeven dat het echt opvalt. Beeld triggert dus om verder te kijken. En als je wilt dat mensen jouw merk (organisatie of onderneming) opmerken, dan móet je dus (ook) beeld gebruiken.
Internet wordt meer gedreven door beelden dan ooit tevoren, online zichtbaar zijn is voor niemand meer vreemd. Foto’s, video’s, illustraties, animaties en grafische quotes, je ziet ze overal. Dat dit iets blijvends is kun je zien aan de populariteit van image- en video-based platformen, zoals Instagram, TikTok, Snapchat en Pinterest. Maar ook de tijdlijn van Facebook en Twitter wordt steeds visueler. Deze visuele aspecten hebben ook een belangrijke impact op het koopgedrag van de klant. Heel interessant, want daar kun je als merk of organisatie natuurlijk mooi op inspelen.
Maar welke content deel ik dan voor de beste online zichtbaarheid?
Denk na over wat je wilt bereiken met die online zichtbaarheid. Verkoop, bekendheid, een grote community of bijvoorbeeld een bezoek aan je website. Denk ook na over wie je doelgroep nou precies is en waar deze zich online bevindt. Maar ook waar jouw doelgroep nou eigenlijk op zit te wachten. Als je dit weet, kun je hier mooi op inspelen natuurlijk. Ik schreef hier ook een aparte blog over.
Op welke vraag kun jij een antwoord geven? Op de vraag: Waar kan ik sporten bij mij in de buurt? Of. Wie kan mij helpen met het ontwikkelen van mijn huisstijl? Wie kan mijn kind gitaar leren spelen? Welke wasbare luiers zijn het beste? En. Waar vind ik een leuke activiteit voor mijn familiefeest?
Heb jij een antwoord op één van deze vragen? Zorg dan voor online zichtbaarheid bij de doelgroep die met deze vragen zit. Dat je opvalt, authentiek bent, geloofwaardig en gemakkelijk te bereiken. Maar hoe en wanneer val je op?
De customer journey en het SEE, THINK, DO, CARE model
Je creëert online zichtbaarheid door op het juiste moment de juiste content aan te bieden aan jouw doelgroep. Het is dus van belang dat je gaat kijken vanuit de ogen van je doelgroep. Kijk naar de customer journey die ze doorlopen op zoek naar een oplossing voor hun probleem. En zorg ervoor dat jouw merk, jouw organisatie of jij als persoon zichtbaar bent in de verschillende fases binnen deze reis. Ik maak dit mijn klanten altijd duidelijk door gebruik te maken van het SEE, THINK, DO, CARE model.
De klantreis of customer journey is de reis die een klant aflegt wanneer hij of zij een product of dienst gaat kopen. Deze reis begint in de oriëntatiefase, maar loopt door tot (ver) na de aankoop of afname.
- SEE (Bekendheid) In deze fase heeft men een probleem of een concrete behoefte. Deze gaat op zoek naar antwoorden en mogelijke oplossingen.
- THINK (Overweging) In deze fase is het probleem duidelijk en is men op zoek naar een gerichte oplossing. Men gaat op zoek naar de beste oplossing of een mogelijk alternatief.
- DO (Aankoop) In deze fase is het definitieve product gekozen. De beslissing om het te kopen is gemaakt. Men gaat de verschillende aanbieders met elkaar vergelijken.
- CARE (Loyaliteit) In deze fase is de prospect inmiddels klant van jouw organisatie. Men verwacht een goede aftersales en betrokkenheid van de organisatie.
Hoe werkt dat dan, dat SEE, THINK, DO, CARE model?
Het is dus van belang dat jouw content aansluit bij de verschillende fases. In de SEE fase is zichtbaarheid op alle kanalen van belang. Je wilt mensen bekend maken met jouw merk of onderneming. Deel dus geen hele specifieke content, maar laat zien wie je bent, wat je doet en wat jou uniek maakt. In de THINK fase gaat iemand actief op zoek naar een oplossing. En die hebt jij natuurlijk. Dus laat zien wat je hebt, show je producten en diensten vol trots.
In de DO fase vindt de aankoop plaats. Mensen gaan vergelijken. Jouw authenticiteit en USP’s (unique selling points) zijn nu van groot belang. En dan de laatste fase, de CARE fase. Zorg voor trouwe klanten, voor ambassadeurs. Geef ze extra’s, houd ze warm en houd persoonlijk contact.
Hoe nu verder?
Ik snap dat je misschien schrikt van bovenstaande informatie over online zichtbaarheid en de SEE, THINK, DO, CARE fases. Want ik geef je geen kant en klare oplossing natuurlijk. En dat kan ook niet. Want elke onderneming en elk merk heeft behoefte aan een eigen strategie. We kunnen nu eenmaal niet alles van elkaar gaan kopiëren, dan verliezen we authenticiteit en dus waarde.
Ik help je graag verder met jouw online zichtbaarheid door het inzetten van de juiste contentstrategie. In deze strategie nemen we niet alleen de visuele zichtbaarheid mee. Je moet natuurlijk ook tekstueel zichtbaar en vindbaar zijn. En je kunt zichtbaarheid veel breder trekken dan alleen op social media, zelfs verder dan alleen online. Juist een crossmediale aanpak verhoogt jouw zichtbaarheid en vergroot jouw kansen.
Ik schreef deze blog om je na te laten denken over de uitingen die je nu deelt op social media. Doe je maar wat of werk je al netjes volgens een contentmarketing strategie met een contentkalender die je maandelijks bijwerkt? In dat eerste geval ga ik graag samen met je aan de slag en werken we toe naar een contentstrategie. Als deze staat vullen wij jouw contentkalender voor de komende drie maanden in. Oh wat gaat dit je een rust opleveren in je hoofd!
Wil jij met jouw tekstuele content aan de slag? Lees dan vast mijn blog met SEO tips.