Hoe bedenk je een pakkende titel voor je blog? (+5 tips)

Pakkende titel

Het schrijven van content gaat me best gemakkelijk af. Ik doe het al jaren en schrijf heel gemakkelijk weg. De woorden en zinnen staan vrij snel op papier. Zelfs als het onderwerp niet helemaal mijn ding is. Ik moet dan wel wat meer moeite en onderzoek doen, maar dat maakt het juist uitdagend. Het verzinnen van een pakkende titel daarentegen, dat blijf ik moeilijk vinden. Terwijl een pakkende titel om meerdere redenen van groot belang is! Belangrijker nog dan de inhoud. Want pakt de titel niet, dan wordt er ook niet verder gelezen, hoe goed de inhoud van je tekst ook is! Ik leg in dit artikel uit waarom en geef tips om de beste titel voor jouw blog, nieuwsbrief, social post etc. te bedenken.

Je krijgt nooit een tweede kans voor een eerste indruk

Een titel is het allereerste dat bezoekers van je bericht zien. Vaak is dit op social media, maar het kan ook op je website of in je mailbox zijn. Bezoekers zijn gewend om hun scherm af te scannen naar pakkende en triggerende woorden of korte teksten (of afbeeldingen, lees mijn blog over het belang van online zichtbaarheid). Wanneer jouw titel opvalt en aantrekt zullen ze doorklikken en verder lezen omdat ze nieuwsgierig zijn. Is je titel te kort, niet relevant of onduidelijk dan zullen ze niet klikken en dus nooit je artikel lezen, hoe goed deze inhoudelijk ook is. Jammer toch?!

Een SEO titel

Een pakkende titel moet ook een goede SEO titel zijn. Denk hierbij aan het verwerken van de juiste zoekwoorden vooraan in je titel. Deze zoekwoorden kunnen je wel beperken in je vrijheid van keuze voor een pakkende titel. Maar het is de kunst om hier rekening mee te houden en toch iets effectiefs te bedenken.

De titel moet overeenkomen met de inhoud van het stuk tekst. Google hecht waarde aan relevantie en stuurt graag bezoekers door naar jouw relevante content. Wanneer je zoekt via Google, dan voer je een zoekopdracht uit met een zoekwoord (keyword) of met een combinatie van woorden. Hoe meer zoekwoorden je gebruikt, hoe beter Google jou vraag begrijpt en hoe beter de resultaten zijn.

Een titel moet aan de bezoeker dus duidelijk maken waar het artikel over gaat en waarom zij op de link moeten klikken. Je wilt namelijk graag relevante en waardevolle bezoekers. Elke blog zou gericht moeten zijn op een specifieke doelgroep met een specifieke behoefte.

In de titel van deze blog is ‘’pakkende titel’ het zoekwoord. Google vindt het trouwens helemaal fantastisch wanneer dit zoekwoord vaker voorkomt, in de H2, in de titel van afbeeldingen, de slug, meta omschrijving en in de tekst zelf. Dat geeft jouw stuk een hogere relevantie voor de (potentiële) bezoeker die op deze zoekwoorden zoekt. Hoe vaker het woord (of een synoniem hiervan) voorkomt, hoe logischer het is dat de tekst over dit onderwerp gaat. En dat is nou juist wat de lezer wil. Maar let op, teveel zoekwoorden gebruiken wordt juist afgestraft! Het is niet voor niets dat het online goed gevonden worden een vak is, namelijk die van online marketing specialist!

Lees ook mijn blog 5 SEO tips voor beginners.

Zelf aan de slag met een pakkende titel

Wil je zelf aan de slag en ontdekken op welk woord er vaak wordt gezocht? Zoeken mensen op het woord ‘pakkende titel’ of op de woorden ‘titel van blog’ of ‘SEO titel’ of misschien wel op ‘blog titel’? Hier kom je achter door middel van een zoekwoorden analyse. De “Keywordplanner” van Google Adwords en de website Ubersuggest zijn handige tools om zoekvolumes te bekijken. En aan de hand van deze informatie kun je dan gericht de titel, paginanaam of inhoud van je blog optimaliseren. En soms moet je ook gewoon naar je gevoel luisteren en die titel gebruiken waar jij je goed bij voelt en die voor jou werkt. Ik nodig je uit om er gewoon eens mee aan de slag te gaan.

5 Tips voor een pakkende blogtitel:

1) Maak een opsomming

Maak een top 5 of 9. Met ‘5 tips…’, ‘7x toffe gympen voor kleuters’ of ‘In 5 weken naar de 5KM’. Dan weet de potentiële bezoeker of je potentiële klant precies waar hij aan toe is. Bij zo’n titel is het meteen duidelijk waar het artikel, de nieuwsbrief of de blog over gaat, wat je kunt verwachten en of het interessant voor je is.

2) Probeer concreet te zijn

Zorg ervoor dat de titel precies vertelt waar het artikel over gaat. Zo concreet mogelijk zijn dus. Soms is het dan iets minder spannend, maar wel helder. Zoals de titel: 7x Toffe gympen voor kleuters.

3) Maak je titel vragend of juist stellend.

Ga je voor een vraag: hoe, wat, waar? Zoals ‘Hoe verzorg je een konijn? Of kies je voor een stellige titel, zoals ‘5 tips voor het verzorgen van een konijn‘. De eerste titel sluit aan bij de vraag die iemand op Google (of via Google Assistant) kan stellen. Maar bij de tweede titel heb je meteen een heel goed beeld wat je kunt verwachten. Niets is goed of fout natuurlijk.

4) Dramatiseer en maak het urgent en gewaagd

‘Help, mijn kind heeft rode vlekjes’ dat klinkt wel dramatisch toch? Maar ik verwacht niet dat er meteen een dokter op de stoep staat, dus het help is wel wat overtrokken. Maar het triggert wel. Urgent betekent dat mensen het gevoel hebben direct te moeten klikken, omdat ze anders iets belangrijks missen.

5) Nuttig en leerzaam

Ik klik vaak op bepaalde titels omdat ik hoop er wat van te kunnen leren. Ik ben op zoek naar tips om beter te worden in bloggen of naar lekkere recepten en marketingtips. Heel nuttig wanneer dit ook verwerkt is in de titel.

In principe gaat het er dus om dat de titel van een artikel, of dit nu een blog, vlog, nieuwsbericht of titel van een nieuwsbrief is, pakkend is en relevant. En de aandacht trekt van de lezer! En deze titel mag best overdreven, grappig en prikkelend zijn, maar moet wel overeenkomen met de inhoud. Heel veel succes! Volg je mij al op Instagram? Ook hier zijn de juiste woorden onder een foto van belang, want wat wil je eigenlijk vertellen en aan wie?

Heb je vragen over dit artikel? Of heb je hulp nodig bij het schrijven van blogs of het creëren van een pakkende titel? Misschien wil je het wel volledig uit handen geven? Ik help je hier graag bij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *