Eén van de nieuwere features van Instagram, Reels, is nu alweer een hele tijd beschikbaar in Nederland. Ik heb in het begin even moeten stoeien, het onder de knie krijgen vergt wat tijd, maar het concept is simpel. Het werkt zoals TikTok. Door een video te editen en deze te voorzien van leuke effecten, teksten en muziek creëer je een korte video die de aandacht van jouw volgers vasthoudt. En niet alleen van je volgers, want Reels kunnen ook worden getoond op de Explore pagina, zodat je een hele nieuwe doelgroep aan kunt spreken.
Wat zijn Instagram Reels?
Met Instagram Reels kun je korte video’s maken die je de mogelijkheid bieden om veel te vertellen in weinig tijd. Handig, want zo houd je de aandacht van de gebruikers goed vast. Reels mogen maximaal 60 seconden duren, Instagram breidt uit tot 90 seconden, op mijn account kan dit al. De video die je hebt gemaakt, je Reel, kun je delen op je Instagram ‘Home’ Feed, je ‘Reels’ feed en in je eigen Story. Zodra je jouw eerste Reel hebt gemaakt verschijnt er een extra tabblad op je profiel. Heb je een openbaar account, dan kan jouw Reels ook gedeeld worden door anderen en kunnen ze worden getoond op de Explore pagina.
Instagram Reels voor ondernemers
Dit laatste is natuurlijk heel interessant voor ondernemers. Een nieuwe doelgroep aanboren door het maken van authentieke content waarin jij van alles over jouw producten en of diensten kunt vertellen is toch te gek? Ik kan me voorstellen dat je denkt, wat moet ik hier nou weer mee?! Weer iets nieuws! Snap ik. Het is ook nogal wat. Helemaal wanneer je er niet zoveel mee hebt en niet goed weet hoe te beginnen. Maar besef je dat je met Reels heel mooi in kunt spelen op de behoefte van je (potentiële) volgers door hen ‘socialtainment’ voor te schotelen. Dit draagt bij aan het opbouwen van echte relaties en het versterken van de community. Omdat je je Reel kunt samenstellen uit meerdere korte stukjes film (editen) en zo een compleet verhaal kunt vertellen (storytelling) is deze waarde vele malen hoger dan die van Instagram Stories.
Voorbeelden voor ondernemers
- Een kijkje in de keuken (achter de schermen)
- Kennis delen, bijvoorbeeld in de vorm van tips
- Producten en/of diensten tentoonstellen
- Uitleggen hoe jouw product/dienst werkt
- Gezichten achter de schermen laten zien
Hoe maak je een Reel?
Ik vertelde al dat het onder de knie krijgen van Reels mij wat tijd kostte. Ik hoor dit ook om me heen, het is gewoon weer een hele andere manier van content maken. Naast tijd vergt het ook creativiteit en een beetje voorbereiding. Oefening baart kunst en ik beloof je, na je derde Reel gaat het al veel sneller.
Het is van belang om van te voren goed na te denken over je doel. Wat wil je bereiken met je Reel? Sluit deze content aan bij je andere content, bij je content formats en heb je Reels al verwerkt in je contentkalender? Want ook hier geldt, deel niet om het delen. Je hebt echt wel een strategie nodig.
Met een paar simpele stappen heb je een Instagram Reels gemaakt:
- Open de app en klik op het plusje.
- Kies de optie ‘Reels’.
- Begin met het opnemen van een video of kies één of meerdere video’s (of foto’s) uit je galerij.
- Plak, eventueel, verschillende filmpjes achter elkaar door steeds opnieuw het video icoontje in te drukken of door een nieuwe video te selecteren uit je galerij.
- Je kunt tijdens het maken van je Reels de lengte van de verschillende stukjes video blijven aanpassen door op het pijltje naar links te klikken. Je hoeft een stukje video vaak maar heel kort te tonen.
- Handig!! Instagram heeft sinds kort templates (sjablonen) geïntroduceerd. Dit is een manier waarop je Reels kunt maken door je content in het sjabloon, die door een ander is gemaakt, te plaatsen. Scheelt heel veel werk. Zie jij een toffe Reels met de tekst Sjabloon gebruiken links onderin, klik hier dan op en laad je content in. Easy!
- Voeg extra’s toe aan je video’s zoals filters of muziek. Ook kun je ervoor kiezen om je video te vertragen of te versnellen. Filters, vertragen en versnellen kun je alleen toepassen wanneer je filmt vanuit Instagram. Wanneer je video’s invoegt kan dit niet meer.
- Gebruik de timer en countdown functie wanneer je een video van jezelf wilt maken zonder je telefoon vast te houden.
- Wanneer je een Reel maakt die uit meerdere videoclips bestaat is de functie om de beelden precies goed te kunnen uitlijnen onmisbaar. Zo maak je van meerdere clips één vloeiende video. Dit herken je ook van TikTok.
- Klik op het pijltje naar rechts om je Reel te bekijken en om teksten en gifjes in te voegen. Deze kun je vastzetten door het verslepen van het balkje onderin beeld.
- Klik vanuit hier op het pijltje naar rechts om je Reel te delen of om hem op te slaan als concept. Handig wanneer je er meerdere tegelijk maakt. Je kunt ze later nog bewerken en delen op elk gewenst moment.
- Vergeet niet een bijschrift incl. hashtags en mentions te maken. En om een goede omslagfoto te kiezen.
- Je Reel verschijnt automatisch ook in je ‘Home’ Feed overzicht. Wil je jouw Reels niet in je ‘Home’ Feed? Ga dan naar je ‘Home’ Feed en verwijder de Reels nu via de drie stipjes rechts bovenaan en kies voor verwijderen uit profielraster. Hij wordt dan alleen hier verwijderd en blijft dus in je Reels overzicht.
- Je kunt je Reels ook delen in je Stories.
Geen muziek in je Instagram Reels?
Het kan zijn dat nog niet iedereen muziek kan toevoegen. Het kan helpen om je app te updaten of opnieuw te installeren. Je kunt switchen naar een persoonlijk account of je profiel veranderen in een makersprofiel. Wat je ook nog kunt doen is naar een Story te gaan waar de muzieksticker wordt gebruikt. Klik vervolgens op het liedje (linksboven). Als het goed is moet je dan het liedje in beeld krijgen én een icoontje zien met “Try Music in your Story”. Je hoeft er dan alleen maar op te klikken. Misschien duurt het even, maar het is het propberen waard. Succes!
Vind je dit reuze interessant en zie je er echt de meerwaarde van in, maar weet je niet waar te beginnen? Ik help je graag verder. Wil je meer strategisch aan de slag en kun je ook hier wel wat hulp bij gebruiken? Misschien is een content inspiratiesessie een waardevolle training voor jou. Je mag me altijd een mailtje sturen.