LinkedIn is sinds 2003 actief en heeft ondertussen al meer dan 500 miljoen leden wereldwijd. Van wie zo’n 5 miljoen in Nederland. LinkedIn wordt voornamelijk gebruikt voor professionele netwerken. Werkgevers die banen plaatsen en werkzoekenden die hun cv plaatsen. Maar de grootste kracht van LinkedIn is de mogelijkheid om connecties met mensen te maken en relaties te onderhouden. Zeg maar de zakelijke versie van Facebook en Instagram. In deze blog geef ik 5 LinkedIn tips waarmee je jouw LinkedIn bereik kunt vergroten.
Hoe meer connecties je op LinkedIn hebt, hoe groter de kans dat jouw content ook mensen buiten jouw netwerk bereikt. Hoe meer tijd mensen met jouw post bezig zijn, hoe meer waarde deze post krijgt. Klinkt logisch, is echt een stuk ingewikkelder want achter de schermen bepaalt LinkedIn of jouw content verder wordt verspreid en wie deze te zien krijgt.
LinkedIn tip #1 –> Niet de externe link direct in je post plaatsen
Deze tip is de reden dat ik deze blog schrijf. Ik kwam hier zelf pasgeleden achter en wilde het meteen tegen al mijn klanten vertellen. Uiteindelijk leek het me beter om een blog te schrijven en zo nog veel meer mensen verder te helpen met hun LinkedIn strategie.
Veel mensen, ik eerder ook, delen een post met een link. Een link naar een blog, naar een pagina op hun website/webshop of naar een artikel van derden. Hartstikke handig omdat LinkedIn er ook meteen een visueel aantrekkelijke post van maakt. Daarbij kost het voor de lezer geen moeite, want 1 klik en hij/zij kan het artikel, waar jij zo leuk over vertelt in je bericht, lezen. Maar LinkedIn vindt dit helemaal niet leuk en ziet deze post niet als een positieve post. Omdat jouw post er in dit geval voor zorgt dat mensen LinkedIn verlaten. En dat willen ze bij LinkedIn niet.
Resultaat: Weinig views, weinig interactie.
Oplossing: De link in de eerste comment plaatsen en dit in je bericht vermelden.
Nog beter: Als de waarde van de link hoog genoeg is, denk aan een interessant artikel of een gratis e-book, dan kun je jouw doelgroep ook vragen of ze hun e-mailadres achter willen laten in de comments. Zodat jij de link of het e-book per mail kunt sturen. Het voordeel is dat je a) helemaal geen link plaatst op LinkedIn en b) dat je nieuwe e-mailadressen en dus warme leads binnenhaalt. Ook een optie is vragen om een DM te sturen, zodat je de link hierin kunt delen. Het voordeel hiervan is ook tweeledig. A) ook hier volgt er geen link in je bericht en b) wanneer iemand geen connectie is, zal deze dit eerst moet worden om een DM te kunnen sturen. Een fijne manier om meer connecties te krijgen.
LinkedIn tip #2 –> Houd je doelgroep zo lang mogelijk betrokken bij jouw bericht
Hoe meer tijd jouw doelgroep spendeert aan jouw bericht, hoe meer waarde deze krijgt. Dat doe je door:
- Een pakkende titel;
- Een aansprekende foto;
- Een link in de reactie (of via mail of DM);
- Een leesbare tekst, die triggert om te lezen (genoeg kleine alinea’s bijvoorbeeld zodat de lezer op meer weergeven… moet klikken);
- Een dikgedrukte titel die opvalt. Dat kan via deze link;
- Het gebruik van #;
- Een duidelijke CTA (zoals de vermelding dat de link naar het artikel in de comments staat).
LinkedIn tip #3 –> Gebruik hashtags
Net als op Instagram werken hashtags ook op LinkedIn goed. Je bereikt meer connecties door de juiste hashtags in je bericht te zetten. Gebruik nooit meer dan vier tot vijf hashtags per post.
LinkedIn tip #4 –> Zorg dat je de basis op orde hebt
Het klinkt logisch dat jij de basis op orde moet hebben. Maar wie weet kun je hier nog het een en ander in verbeteren? Heb jij een goede profielfoto en een aantrekkelijke header? Vul ook je huidige functie in en beschrijf in de samenvatting wat je doet. Op deze manier weten mensen in één oogopslag waar ze jou voor kunnen benaderen. Vul de functies in die je in het verleden gehad hebt en maak je CV zo compleet mogelijk met eventuele foto’s en video’s. Hoe meer je van jezelf laat zien en hoe completer jouw profiel is, hoe eerder het algoritme van LinkedIn jou en jouw berichten ziet als authentiek. Wat meer vertoningen aan jouw doelgroep inhoudt.
LinkedIn tip #5 –> Deel kennis en ga het gesprek aan
Wat je geeft aan jouw netwerk krijg je ook weer terug. Jouw doelgroep zit op LinkedIn om dingen te leren en om mensen uit hun vakgebied te leren kennen. Om een connectie te maken, een baan te vinden, zich te ontwikkelen. Ze zijn op zoek naar content waar ze iets aan hebben. Dus maak jouw doelgroep nieuwsgierig met jouw berichten, trigger ze door een pakkende titel, een leuke vraag, een statement, met tips of een confrontatie.
Interactie blijft ook hier heel belangrijk. Ga dat gesprek aan, reageer op reacties onder je eigen posts, maar ook onder die van anderen. Hoe hoger het engagement, hoe groter het netwerk dat jouw bericht te zien krijgt.
Ik heb zelf heel veel geleerd door onderzoek te doen voor dit artikel. Ik zou het ontzettend leuk vinden om jou verder te helpen met deze tips. Verder helpen kan op een veel breder gebied trouwens, altijd met marketing als rode draad. Bekijk hier mijn diensten.
Heb je vragen of wil je een keer sparren? Ik spreek graag een keer met je af in de Spinnerij Oosterveld in Enschede of bij jou op kantoor.