In deze blog geef ik 5 SEO tips voor beginners. SEO staat voor Search Engine Optimalisation = zoekmachineoptimalisatie = je website zo optimaliseren dat je hoger scoort in de zoekresultaten van Google. Wil jij dat je website goed gevonden wordt in Google? Op een gegeven moment is het toch leuk wanneer ook iemand anders dan alleen je moeder, oma, tante of vriendin je website bezoekt! Het is dus belangrijk om goed vindbaar te zijn in Google. Dit zorgt er namelijk voor dat het publiek de weg naar jouw website snel en gemakkelijk weet te vinden.
SEO tips – zoekmachine optimalisatie met effect
Net als schoonmaken houdt zoekmachine optimalisatie nooit op. Heb je alles schoon, dan kun je een week later weer helemaal opnieuw beginnen. Stond je hoog in Google, doe je een maand niets, dan zak je zo weer weg. Maar wanneer je er consequent in investeert (elke dag een beetje schoonmaakt), zul je zien dat dit zijn vruchten afwerpt. Het ‘elke dag’ moet je natuurlijk niet te letterlijk nemen. Ik ga je hieronder een paar tips geven waar je mee verder kunt. Verwacht niet dat jouw website dan morgen meteen automatisch bovenaan de organische zoekresultaten staat. Dit kan ik, of iemand anders, trouwens nooit garanderen. Google bepaalt alles lekker zelf! Niemand weet precies hoe en morgen kan alles weer anders zijn! Daarbij geeft deze blog niet alle antwoorden. Ik kan namelijk veel meer blogs wijden aan het onderwerp SEO en ik weet echt niet alles! Onthoud: Google wil het beste voor haar bezoekers. En het beste is een snelle, gebruiksvriendelijke website die voldoet aan de verwachtingen van het publiek, dus authentiek is. Een website die antwoorden geeft of vermaak biedt. Google wil het beste antwoord geven op jou vraag, klinkt logisch!
SEO in Jip en Janneke taal
SEO is dus best ingewikkeld! Maar ik probeer het in Jip en Janneke taal uit te leggen. Hieronder enkele tips die je helpen hoger in de organische zoekresultaten van Google te komen.
- Zorg voor de beste technische kwaliteit van je website
- Verwerk interne en externe links
- Verhoog de snelheid van je website
- Optimaliseer de gebruiksvriendelijk- en leesbaarheid van je website op een tablet en/of smartphone
- Plaats relevante en authentieke content (tekst, foto’s, filmpjes)
1) Technische kwaliteit van je website
Als je website technisch gezien niet in orde is, kan het zomaar zijn dat de zoekmachinerobots* niet eens bij jou website kunnen komen. (Ze zijn de weg kwijt geraakt en zelfs een TomTom werkt niet.) Het is dus enorm belangrijk om ervoor te zorgen dat je website technisch zo goed mogelijk op orde is, zodat jou website uiteindelijk gevonden kan worden in Google. Maar hoe dan? Nou dat is dus best een lastig verhaal waar ik je, met mijn kennis, niet echt een goed antwoord op kan geven. Daarbij stelt Google veel eisen. Ik heb van techniek nou eenmaal niet heel veel kennis in huis en gelukkig hoeft dat ook helemaal niet. Ik gebruik zelf WordPress en hierdoor ben ik er gelukkig vrij zeker van dat mijn website in de basis technisch gezien in orde is. Maar er zijn gelukkig ook websites waar je kunt checken of je website inderdaad technisch gezien helemaal OK is. Superhandig! Want hij geeft ook aan wat er niet goed is en hoe je dit kunt oplossen.
*Zoekmachinerobots worden ook wel spiders, robots of crawlers genoemd. Het zijn kleine programma’s die informatie verzamelen voor Google. Als deze robots niet de juiste informatie vinden, wordt jou website dus ook niet gevonden in Google.
2) Interne en externe links
Zorg ervoor dat er kwalitatief hoogstaande websites (die dus voldoen aan al deze factoren) linken naar jouw website en omgekeerd. Dus heb je het over een product, restaurant, cursus, of school, link er dan ook naar en vraag andere partijen om ook naar jou te linken. Deze links moeten wel relevant zijn, dus kloppen en aansluiten bij de context. Een verhaal over lekkere pannenkoeken dat door linkt naar een pannenkoekenrestaurant is relevant, een link naar een beauty website niet. Tegenwoordig hechten zoekmachines ook veel waarde aan links die vanuit social media kanalen komen. Omdat de relevantie van deze berichten door het aantal likes en shares wordt bepaald. Let wel op 1 externe link is beter dan 10! En houd in de gaten dat de linkjes waar je naar toe linkt wel blijven bestaan.
Ook relevante interne links op je website zijn belangrijk. Je zorgt zo voor een betere ranking. Interne linkbuilding is goed voor je online bezoekers. Ze maken gebruik van deze interne links op jouw website en hoppen zo heel gemakkelijk door jouw website heen. Het is goed om als richtlijn aan te houden dat je maximaal 1 interne link per 100 woorden plaatst.
Het is dus van belang om interne linkbuilding te combineren met externe linkbuilding.
3) Snelheid van je website
Een snelle website is natuurlijk heel erg fijn voor je bezoekers, maar ook Google vindt dit erg belangrijk. Als een website traag is en het te lang duurt voordat een pagina is geladen, irriteer je je en ga je snel weer weg. De snelheid van de pagina’s van een website weegt dus ook mee in de waardering van Google. Omdat Google het beste wil voor haar bezoekers en een trage website is dat niet. Hoe sneller, hoe beter. Hoe je je website sneller maakt is ook weer een heel verhaal apart. Vooral technisch… Maar iets waar je wel zelf rekening mee kunt houden is het optimaliseren van afbeeldingen. Zet geen mega grote plaatjes online, maar verklein ze eerst. Dat kan bijvoorbeeld op tinyjpg.com of imagecompressor.
4) Mobiel vriendelijk
Met een mobiel vriendelijke website (responsive) word je beter gevonden in Google. Dat heeft Google besloten, dus daar moet je het mee doen! Dus is je website niet mobiel vriendelijk dan scoor je slechter! Zoals je weet zijn er steeds meer verschillende soorten apparaten waarmee jij en ik online gaan. Je wilt graag op al deze apparaten alle content even goed kunnen lezen. Dat heet responsive en betekent dat afhankelijk van het formaat van je scherm, het design van de website zich aanpast. Alles schaalt dus mee en zo blijft alles altijd optimaal leesbaar.
5) Content is king
Een term die ik heel vaak hoor. Ik werk natuurlijk in een omgeving waar online marketing dagelijkse kost is. Ik bezoek ook wel eens events, workshops en beurzen waar dit een vaak gehoorde titel van een sessie is. En terecht… Goede content moet kwalitatief hoogwaardig zijn, dat is fijn voor bezoekers natuurlijk, maar ook voor zoekmachines zoals Google. Door gebruik te maken van de juiste zoektermen* en door ervoor te zorgen dat bijvoorbeeld al je titels, tags en je url in orde zijn, kom je al een heel eind. Zo weet Google precies waar jouw content over gaat en kan hij deze content aanbieden aan die persoon die precies hiernaar op zoek is. Google blij, bezoeker blij!
*zoektermen zijn woorden/termen waar veel op wordt gezocht en dus ook op gevonden wordt. Door deze woorden te gebruiken in je teksten vindt het juiste publiek jou content.
Snappie? Ik hoop dat je het een beetje snapt en dat je er ook echt iets aan hebt. Ik weet dat je als leek niet alles zelf kunt oplossen. En soms is het ook gewoon handig om er iemand, die er wel verstand van heeft , bij te betrekken. Techniek is nou eenmaal een onderdeel van vindbaarheid. Ik focus me het liefst op de punten waar ik zelf de meeste controle op heb. De content. Ik schrijf vanuit mijn hart en zal ook nooit mijn content helemaal enten op zoekwoorden. Maar ik sta er wel bij stil en gebruik veel synoniemen. Ook probeer ik door te linken naar andere websites, alleen wanneer het meerwaarde heeft. Of naar interne pagina’s, mede om mijn doelgroep zo breed mogelijk van dienst te kunnen zijn en dat aan te bieden dat (volgens mij) relevant voor ze is.
Ik zeg, pak een kopje thee, ga lekker zitten en go for it! Succes!! Wil je beginnen met bloggen of ben je al een tijd bezig en kun je wel wat tips gebruiken? Hier lees je mijn blog met blogtips voor beginnende bloggers.